In het eigen opvoedingsproject (E0P) krijgt de opdrachtsverklaring van het katholiek onderwijs in Vlaanderen een meer concrete en schooleigen invulling. Het uitgeschreven opvoedingsproject maakt de gemeenschappelijke kern waaraan men werkt beter zichtbaar, herkenbaar en bespreekbaar.
Naast de vaste uitgangspunten van de mAgneet, beschreven in ons Eigen OpvoedingsProject (EOP), werken we ook jaarlijks via specifieke prioriteiten aan kwaliteitsvol en eigentijds onderwijs met specifieke aandacht voor de meest kwetsbaren.
Taalontwikkeling blijft een belangrijke pijler. Elke dag blijven we ons engageren om een kwartiertje vrij te lezen of voor te lezen om via leesplezier aan leesbevordering te doen. In de wintermaanden (december, januari en februari) krijgen de kinderen van het lager de kans om tijdens de middagspeeltijd vrij deel te nemen aan een voorleesmoment. In de kleuterafdeling werken we verder aan zelfregulerende functies en het hardopdenkend voorlezen om het begrijpend lezen zo optimaal mogelijk voor te bereiden.
Om aan alle noden en zorgen van onze kinderen tegemoet te komen (M-decreet) , blijven we inzetten op gedifferentieerd werken o.a. door co-teaching (met 2 op de klasvloer), zorg voor de zwakkeren en sterkeren, werken in 3 groepen al of niet klasdoorbrekend (3 sporenbeleid), kangoeroewerking voor sterke leerlingen.
We hebben in onze school aandacht en ‘brede’ zorg voor al onze leerlingen.
Om brede zorg te kunnen bieden en specifieke zorgvragen te kunnen beantwoorden werkten we een zorgbeleid uit waarin kernwoorden en verschillende fases van onze zorgwerking aan bod komen.
Voor sommige leerlingen is brede zorg niet voldoende en gaan we op zoek naar extra ondersteuning. Deze zorg bieden we aan leerlingen die risico’s lopen in hun ontwikkeling zodat zij ook optimale groeikansen krijgen.
Specifieke zorgvragen kunnen zeer verschillend zijn. Het kan gaan van hoogbegaafdheid tot leerlingen met leerstoornissen en kinderen met emotionele en sociale problemen. Ook leerlingen die mindervalide zijn (slechtziend, gehoorproblemen en andere fysieke problemen) en kinderen met een andere thuistaal horen hierbij.
Sinds september 2011 behoort onze school tot de scholengemeenschap Ge-Negen. Deze scholengemeenschap bestaat uit 9 scholen:
Het correspondentieadres is: Scholengemeenschap Katholiek Basisonderwijs Ge-Negen, Zavelstraat 2, 3990 Peer.
KOPEK is de vzw van het Katholiek Basisonderwijs Peer en Eksel.
Het nieuwe schoolbestuur wordt gevormd door onder anderen volgende leden:
De uiteindelijke opdracht van het bestuur in deze nieuwe structuur is ervoor te zorgen dat het onderwijs dat uw kinderen in onze scholen krijgen, op een kwalitatief hoog niveau zal blijven. Daar staan wij garant voor.
In naam van het schoolbestuur van KOPEK,
Michel Cuypers, voorzitter
De lokale adviesraad (=LAR) ondersteunt de organisatie van onze school. Het LAR neemt adviezen mee naar de grote VZW KOPEK
Leden: